+
کندر

کندر چیست و چه خواصی دارد؟

کلیات گیاه شناسی

کندر ارزشی برابر طلا دارد و توسط مصریان، یهودیان، یونانیان، رومیان و ایرانیان برای اهداف عمومی و روحی مصرف می شده است.

خاستگاه کندر آفریقای جنوبی خصوصأ سومالی، عمان و یمن است. کندر از درختی به نام Olibanum به دست می آید.

شهرت درخت کندر به خاطر این است که پس از بریدن تنه اش و تقسیم به قسمتهای کوچکتر، شیره ی سفید شیری مانندی از آن خارج می شود که این قطرات با گذشت کمتر از دو هفته رطوبتشان را از دست داده و خشک شده (غليظ شدن) و تبدیل به یک صمغ نارنجی مایل به قهوه ای می شود که با نام کندر (Frankincense) شناخته می شود؛ که نیمه ی اول نام آن (Frank) به معنی خالص و پاک و قسمت دوم آن به معنی دود کردن است.

نحوه گرفتن روغن کندر:

برای گرفتن روغن کندر، باید قبل از سخت شدن کامل کندر اقدام کرد و بهتر است فرایند روغن کشی با حضور دی اکسید کربن انجام شود تا کلیه ی خواص آن حفظ شود چندین هزار سال به عنوان بخور خوشبو کننده استفاده می شده است و حتی امروزه در کلیساها و معابد به عنوان بخور (شبیه عود) در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. کندر و روغن به دست آمده از آن، خواص مفید سلامتی و پزشکی دارد و حتی در برخی مناطق به خاطر قدرت معجزه آسا و اسرارآمیز آن، مورد توجه قرار گرفته است.

فواید کندر و روغن کندر:

  • روغن کندر خواص ضد عفونی کننده و گندزدایی و ضد میکروبی دارد. از آن می توان برای جلوگیری از کزاز در زخم ها استفاده کرد و برای عفونتهای داخلی هم مفید و موثر است.
  • کندر خواص ضد التهابی داشته و برای بهبود بیماریهای التهابی روده بسیار مفید است. روغن کندر برای معده درد و ناراحتی و دردهای شکمی خوب است و باعث بهتر شدن هضم و حتی کم کردن گازهای روده می شود.
  • برای برطرف کردن جای زخم صورت و بدن مفید است. تغییرات پوستی حاصل از جوش، آکنه، آبله و ... می تواند با استفاده از روغن کندر بر طرف شود.
  • به حفظ عملکرد کلیوی کمک می کند. به تولید مناسب ادرار کمک کرده (ادرار آور است و باعث خروج سموم از بدن از طریق ادرار می شود.
  • در کاهش فشار خون موثر است.
  • در خانم ها در طی دوره عادت ماهانه، برای بهبود سردرد، تهوع و معده درد مفید است و ممکن است قاعدگیهای سنگین با روغن کندر متعادل شود.
  • در آرامش فکر، روح و روان و آسودگی بسیار موثر است و علت اصلی استفاده از آن در اماکن مذهبی به عنوان بخور (عود) همین است و حتی اثرات مفیدی در بی خوابی دارد.
  • در مصر باستان از روغن کندر به عنوان ماسک صورت برای سلامت نگه داشتن پوست، بهبودی جای زخم، جلوگیری از چروک خوردن و جوان و نرم نگه داشتن پوست استفاده می شده است.
  • برای برطرف کردن شک و مساعد شدن حال کسانی که از شک زیاد رنج می برند، کم کردن ضعف اعصاب و استرس از افراد، از آن استفاده می شود، همچنین برای افرادی که از کابوس های شبانه و خستگی رنج می برند و برای جوان سازی فکر و بدن از آن استفاده می شود.
  • خاصیت کندر در تعدیل سیستم ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است، روغن کندر برای محافظت در برابر سرماخوردگی و راحتی ماهیچه ها و دردهای مفاصل مفید است و در درمان روماتیسم و حتی آرتریت بسیار موثر است .
  • کندر همچنین در کودکان برای بهبود بلع و تنفس های عمیق مفید می باشد.
  • در مطالعات بالینی و سلولی مختلف، اثرات ضد سرطانی قدرتمندی در کندر دیده شده است.
  • کندر در تقویت حافظه و رفع فراموشی و ضعف حافظه بسیار موثر است. پیامبر اسلام بر خوردن کندر در دوران بارداری بسیار تاکید کرده اند و همچنین خوردن آن را برای بهبود و افزایش حافظه توصیه کرده اند.
  • اثرات مفید کندر در کاهش قند خون، کاهش چربی خون و محافظت از کبد در بسیاری از بررسی ها مشاهده شده است.

مطالب مرتبط

در طب گذشته برای خارخاسک اثر مدر و دفع کننده سنگ های مجاری ادراری و تقویت کننده قوای جنسی قائل بوده و از آن به عنوان درمان کننده عفونت و التهاب لثه استفاده می شده است. از فرآورده های موجود در بازار می توان قطره پروستاتان، قطره سنکل و قطره آفرودیت آن را نام برد. ...

گیاهان دارویی

اسم فارسی این گیاه "گل همیشه بهار" و یا "آذرگون" است. از اثرات دارویی این گل می توان به اثر آن روی التهابات پوستی و درمان جوش و پینه و تصفیه خون اشاره کرد. بصورت صنعتی از این گیاه کرم های مختلفی با عنوال " ماری گلد" یا "کالندولا" تهیه می شود. ...

گیاهان دارویی

از این گیاه به علت سمیت زیاد استفاده های درمانی زیادی نمی شود و فقط برای رفع بعضی از عوارض قلبی مشابه دریچه میترال استفاده می گردد. گلیکوزیدهای قلبی دیژیتالین و دیژیوتوکسین که از مهمترین گلیکوزیدهای تقویت کننده قلبی می باشند از همین گیاه گرفته می شوند. ...

گیاهان دارویی

عصاره این گیاه معرق, مدر, ضد میکروب و تصفیه کننده خون بوده و برای درمان رماتیسم، نقرس، بیماری های انگلی و بیماری های عفونی تجویز میشود. از نظر کاربرد دارویی، ریشه آن دارای ۲۰-۱۰ ٪ ساپونین است که در معالجه ناراحتی های تنفسی به کار می رود. ...

گیاهان دارویی

موارد مصرف کیسه کشیش: به عنوان داروی بند آورنده خون مصرف دارد. این گیاه تب بر است و برای قطع خونریزی از جمله خونریزی بینی، معده و به کار برده می شود. صرع و ناراحتی های عصبی را برطرف می کند.برای پاک کردن زخم ها، ناراحتی های پوستی و اگزما به صورت موضعی مصرف می شود. ...

گیاهان دارویی