+
عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

  1. گلوتامات:

    نمک یا اسید آمینه ای است که در بافت های عصبی موجود است. این ماده در محصولات آماده شده به میزان زیادی وجود دارد. به این منظور باید برچسب روی محصولات را به دقت مطالعه کرد. این ماده در انواع کنسرو و غذاهای یخی وجود دارد.

  2. آمینها:

    بعضی غذاهای حاوی آمینها، فعال کننده رگها هستند و به نظر می رسد که آغازگر انقباض رگهای خونی در مغز باشند.

    تیرآمین و فنیل آتیل آمین، دو ماده اصلی این بیماری اند؛ اما سایر آمینها نیز ممکن است تأثيرات مشابهی داشته باشند.

    به بررسی منابع برخی از آمینها می پردازیم:

    تیرآمین در الکل، برخی پنیرها (به خصوص پنیرهای مانده)، میوهاء سبزی های کال و فاسد، خوراک کلم، مخمرها، انواع آجیل، ماهی شور، کنسرو شاه ماهی، خامه ترش، آواکادو، سوسیس های تخمیری و گوشتهای مانده یا چرب وجود دارد.

    فنیل آتیل آمین در کاکائو، شکلات، پنیر و مواد غذایی یافت میشود.

    اکتوپامین در مرکباتی مثل: ليمو، پرتقال، گریپ فروت و... یافت میشود. مواد غذایی یاد شده از گروه آمینها باعث افزایش آزاد شدن سروتونین در مغز و تحریک اعصاب مغز می شوند و همچنین باعث سردرد می شوند.

  3. مس

    مس در متابولیسم آمینهای فعال کننده رگها نقش دارد و احتمال بروز حمله میگرن را افزایش میدهد.

    آجیل ها، شکلات، جوانه گندم و صدف خوراکی از منابع غذایی حاوی مس به شمار می روند. پرتقال، گریپ فروت و نارنگی باید از برنامه غذایی حذف شوند؛ زیرا مرکبات جذب رودهای مس را افزایش می دهند و ممکن است در فرآیند آغاز حمله های میگرن نقش داشته باشند.

  4. کافئین:

    مصرف زیاد یا کاهش کافئین در بدن، در تشدید میگرن مؤثر است. همچنین ترک ناگهانی مصرف چای و قهوه دکه هر دو کافئین دارند، ممکن است در برخی اشخاص مستعد زمینه ساز بروز میگرن باشد.

  5. مواد غذایی چرب و سرخ شده:

    مواد چرب و موادی که با روغن سرخ میشوند، عامل تشدید میگرن هستند.

  6. نیتریت:

    سوسیس و گوشت نمک سود را (که به آنها ماده نگه دارنده نیتریت افزوده شده است) نباید مصرف کرد؛ چون ممکن است عامل بروز میگرن در افراد مستعد باشد.

    مرغ، خروس و بوقلمون، از دسته غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند. مصرف این غذاها منجر به نوسان میزان قند خون نمیشود.

    گمان می رود که کمبود میزان قند خون از جمله عوامل میگرن است. غذاهای پروتئین دار نظير: تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات، باید در هر وعده غذایی گنجانده شود، همچنین مصرف میان وعده های حاوی پروتئین فراوان نیز مفید است.

    سیب، گلابی، زردآلو و انگور، میوه هایی هستند که مصرف آنها موجب افزایش قند خون می شود. این میوه ها میان وعده های غذایی بسیار خوبی برای حفظ و کنترل قند خون هستند. حلیم جو، نان چاودار و حبوباتی نظیر: لوبیا قرمز، عدس سبز و قرمز، نخود و لوبياء همگی دارای فیبرهای محلول هستند و به تثبیت قند خون کمک میکنند. این غذاها منابع خوب کربوهیدرات و حبوبات نیز منابع خوب پروتئین هستند.

مطالب مرتبط

وسواس، آدمی را در بند خود می گیرد، آن چنان که اختیار و اراده را از او سلب کرده و بیمار را مجبور می کند که حتی رفتاری را بر خلاف میل و خواسته اش انجام دهد و بیمار هرچند به بیهودگی کار با افکار خود آگاه است، اما نمی تواند از قید آن رهایی یابد. ...

نکته های سلامتی

زندگی و حیات ما انسان ها به این ماده بستگی  دارد. بهتر است زمان بیدارشدن نوشیدن آب را فراموش نکنید و سعی کنید برای حفظ سلامتی تان هم که شده به مصرف آب توجه بیشتری کنید نوشیدن آب احتمال ابتلا به بیماری های مختلفی را از شما دور خواهد کرد. ...

نکته های سلامتی

هرگاه خواب ترسناکی کودک شما را اذیت می کند، از او بخواهید آنچه در خواب دیده نقاشی کند. سپس بگذارید نقاشی اش را برای شما توضیح دهد. پای حرفهای کودکتان بنشینید تا درباره هیولا یا صحنه ترسناکی که در خواب دیده است توضیح دهد. ...

نکته های سلامتی

ماست از پنی سیلین هم قوی تر است. بدن را در برابر بیماری های عفونی محافظت می کند . شستشوی سر با ماست موها را تقویت و ریزش آن را کم می کند. مالیدن ماست به پوست سبب نرمی و لطافت پوست میشود و از بیماریهای پوستی به ویژه جوش غرور جوانی جلوگیری میکند. ...

نکته های سلامتی

اگر به دندان درد دچارید، به چند توصیه ساده عمل کنید: 1.فلفل سیاه ساییده را روی دندان بپاشید یا آن را در گلاب بجوشانید و روی دندان قرار دهید. ۲. زیره سیاه و مرزه را با سرکه مخلوط کنید و روی دندان بمالید. ٣. سرکه را در دهان غرغره کنید. ۴. کمی الکل روی دندان بگذارید. ...

نکته های سلامتی