+
سرماخوردگی

روشهای پیشگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی درمان قطعی و مشخصی ندارد، پس پیشگیری باید هدف اصل باشد.

راههای پیشگیری:

  1. دستها را بشویید؛ زیرا بیشتر ویروسهای سرماخوردگی از راه تماس مستقیم منتشر می شوند. با لمس اشیایی که فرد سرماخورده آنها را لمس کرده ویروس سرماخوردگی وارد بدن فرد سالم می شود. پس با شستن دست ها می توان بیشتر ویروسها را از پوست خارج کرد.
  2. هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفاده کنید و دستمالی را که در آن سرفه یا عطسه کرده اید دور بیندازید. اگر دستمال ندارید، سر خود را از طرف افرادی که به شما نزدیک اند بگردانید و در فضای آزاد سرفه کنید.
  3. از روبوسی با فرد سرماخورده بپرهیزید؛ زیرا ویروسهای سرماخوردگی از راه چشم، دهان و بینی وارد بدن می شوند. بنابراین روبوسی با فرد سرماخورده یکی از راههای اصلی انتقال ویروس است.
  4. زیاد مایعات بنوشید؛ زیرا آب، سامانه های بدن را شستشو داده، سبب دفع سموم می شود. اگر رنگ ادرار شفاف باشد، به میزان کافی آب مصرف کرده اید؛ اما اگر رنگ ادرار، زرد پررنگ باشد، به این معنا است که باید آب بیشتری بنوشید.
  5. هوای آزاد استنشاق کنید؛ زیرا در هوای سرد به سبب استفاده از سامانه حرارت مرکزی و خشک شدن بدن، فرد در برابر ویروس سرماخوردگی آسیب پذیرتر میشود. بنابراین استفاده منظم از هوای آزاد بسیار مهم است؛ زیرا میکروب ها بیشتر در اتاق های شلوغ و خشک در حال گردش اند.
  6. ورزش ایروبیک را به شکل منظم انجام دهید. ورزش ایروبیک سبب پمپاژ بیشتر خون به قلب، تنفس سریع تر، انتقال اکسیژن بیشتر از ریه به خون و تعرق بیشتر بدن می شود. این ورزش، سلول های مقابله کننده با ویروس را در بدن افزایش میدهد.
  7. غذاهای گیاهی مصرف کنید؛ زیرا مواد شیمیایی طبیعی موجود در گیاهان ویتامین های بدن را افزایش میدهد. بنابراین، مصرف قرص های ویتامین را کنار بگذارید و میوه، سبزی سبز تیره، قرمز و زرد رنگ مانند: اسفناج، کاهو، هویج، گوجه فرنگی و مصرف کنید.
  8. ماست بخورید. بر اساس نتایج برخی پژوهشها، مصرف روزانه یک فنجان ماست کم چرب، حساسیت شما را نسبت به سرماخوردگی تا ۲۵% کاهش می دهد. همچنین دستگاه دفاعی بدن را نیز تقویت میکند.
  9. سیگار نکشید. آمارها نشان میدهد که افراد سیگاری بیشتر سرما می خورند. دود، راههای هوایی بینی را خشک و مژک های آن را فلج میکند. حرکات موجی شکل مژک ها سبب می شود که ویروس سرماخوردگی از مجاری بینی خارج شود. هر نخ سیگار، مژک ها را برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه فلج میکند.
  10. راحت و آسوده باشید؛ زیرا راحتی و آسایش از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری میکند.

مطالب مرتبط

وسواس، آدمی را در بند خود می گیرد، آن چنان که اختیار و اراده را از او سلب کرده و بیمار را مجبور می کند که حتی رفتاری را بر خلاف میل و خواسته اش انجام دهد و بیمار هرچند به بیهودگی کار با افکار خود آگاه است، اما نمی تواند از قید آن رهایی یابد. ...

نکته های سلامتی

زندگی و حیات ما انسان ها به این ماده بستگی  دارد. بهتر است زمان بیدارشدن نوشیدن آب را فراموش نکنید و سعی کنید برای حفظ سلامتی تان هم که شده به مصرف آب توجه بیشتری کنید نوشیدن آب احتمال ابتلا به بیماری های مختلفی را از شما دور خواهد کرد. ...

نکته های سلامتی

نمک یا اسید آمینه ای است که در بافت های عصبی موجود است. این ماده در محصولات آماده شده به میزان زیادی وجود دارد. به این منظور باید برچسب روی محصولات را به دقت مطالعه کرد. این ماده در انواع کنسرو و غذاهای یخی وجود دارد. ...

نکته های سلامتی

هرگاه خواب ترسناکی کودک شما را اذیت می کند، از او بخواهید آنچه در خواب دیده نقاشی کند. سپس بگذارید نقاشی اش را برای شما توضیح دهد. پای حرفهای کودکتان بنشینید تا درباره هیولا یا صحنه ترسناکی که در خواب دیده است توضیح دهد. ...

نکته های سلامتی

ماست از پنی سیلین هم قوی تر است. بدن را در برابر بیماری های عفونی محافظت می کند . شستشوی سر با ماست موها را تقویت و ریزش آن را کم می کند. مالیدن ماست به پوست سبب نرمی و لطافت پوست میشود و از بیماریهای پوستی به ویژه جوش غرور جوانی جلوگیری میکند. ...

نکته های سلامتی