+
کلم

خواص کلم

کلیات گیاه شناسی:

سبزی ای است که در انواع مختلفی شامل: گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم سفید، کلم قرمز، کلم قمری و ... کشت می شود.

این سبزی به صورت خام در انواع سالادها، ترشیها، شور و به صورت پخته در انواع و اقسام غذاها شامل خورشها، پلوهای مخلوط، خوراکها و سوپ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات خرید و نگهداری کلم سفید

هنگام خرید کلم سفید دقت کنید که برگهای آن کاملا سفید بوده، لکه دار نباشند و در ضمن به طور کامل به هم چسبیده باشند. خود کلم نیز باید از وزن سنگینی نسبت به اندازه آن برخوردار باشد. برای نگهداری کلم، کافی است آن را به همان صورت درسته داخل کاغذی بزرگ یا ورق روزنامه پیچیده و پس از گذاشتن در کیسه پلاستیکی، هفته ها آن را در کشور یخچال نگهداری کنید.

خواص غذایی کرفس

این سبزی حاوی ویتامین های E ، C ، B ، A و مواد معدنی متعددی مانند: کلسیم، منیزیم، گوگرد، سدیم، فسفر و مقدار کمی مس و روی است. در ضمن كلم منبع غنی ای از آهن، اسید فولیک و کلروفیل است و بعد از جعفری، بیشترین مقدار ویتامین C را در بین سبزیهای کلروفیل دار دارد؛ اما مقدار آن در کلم پخته کاهش می یابد.

خواص درمانی کرفس

  • کلم به دلیل دارا بودن مواد گوناگون، برای جلوگیری از ریزش مو، کم خونی، خستگی مفرط و درمان دردهای رماتیسمی، سیاتیک، برونشیت و تاول مفید است.
  • خوردن کلم برای کبد بسیار مفید است. در ضمن می تواند میزان قند و فشار خون را نیز پایین بیاورد.
  • مصرف کلم در درمان التهابات، زخم های دستگاه گوارشی، سوزش معده، گاستریت و کولیت های دستگاه گوارش بسیار موثر است.
  • برگهای کلم، خاصیت آرام بخشی داشته و برای تقویت اعصاب مفید است.
  • در ۱۰۰ گرم یا یک پیمانه بزرگ کلم خرد شده مواد زیر وجود دارد:

    انرژی ۱۷۵ کیلو کالری

    پروتئین 1گرم

    کربوهیدرات ۳۰۸ گرم

    چربی 0.19 گرم

    فيبر ۱۶ گرم

    ویتامین ث ۵. ۲۲ میلی گرم

  • کلم گیاهی با سابقه بسیار طولانی و تنوع زیاد است. کاشت و برداشت آن به ۶۰۰ سال قبل از میلاد در یونان بر می گردد. از معروف ترین انواع آن می توان کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ، کلم قمری و کلم بروکلی را نام برد.بیشترین مصرف کننده کلم ها: آلمانی ها، استرالیایی ها و روس ها هستند. در آمریکا نیز این گیاه دارای سابقه طولانی کشت و مصرف است.

دیگر خواص کلم

  • انواع کلم غنی از ویتامین C ، ویتامین A و اسید فولیک است و دارای عناصری مثل گوگرد، فسفر و کلسیم است.
  • فولات موجود در کلم برای زنان باردار بسیار مفید است و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می شود.
  • فولات در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید است. از این رو افرادی که یک بار دچار سکته شده اند، کلم مصرف کنند و اگر از نوع کلم قرمز باشد که در آن لیکوپن موجود است، اثر آن برای این افراد چند برابر می شود.
  • از مهم ترین خواص این خانواده می توان به تأثیر آنها در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. ویتامین C، بتاکاروتن و ایندول موجود در انواع کلم، در ایجاد خاصیت ضد سرطانی آن نقش دارد. در بین آنها کلم بروکلی در پیشگیری از سرطان موثرتر است و این خاصیت ضد سرطانی به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان بیشتری می باشد.
  • مطالعات نشان داده کسانی که بیشتر از سبزیجات به ویژه خانواده کلم استفاده کرده اند، کمتر به سرطان کولون مبتلا شده اند.
  • تحقیقات نشان می دهد رشد سرطان دارای روندی است که ترکیبات مواد غذایی می تواند در طولانی شدن این روند مؤثر باشد، مثلا همانطور که سیگار کشیدن و ورود دود سیگار به ریه از عواملی است که رشد سرطان ریه را تسریع می کند، بعضی ترکیبات مواد غذایی مثل مواد موجود در خانواده کلم با کمک به سیستم ضد سرطان در بدن، موجب تقویت سیستم ایمنی می شوند. بدین صورت که ایندول موجود در کلم موجب تحریک آنزیم های خاصی می شود که آزاد شدن مولکول های گلوتاتیون را افزایش می دهد که روند سرطان را کند می کند. اگر فردی با سرطان روده بزرگ، رژیم مناسبی را رعایت کند، عمر طولانی تری خواهد داشت و عوارض سرطان دیرتر بروز می کند.

مطالب مرتبط

جو دو سر از نظر طب قدیم ایران معتدل یعنی نه سرد و نه گرم است. طبق تحقیقاتی که جدیدا انجام گفته است در کاهش کلسترول خون اثر معجزه آسایی دارد. مقوی اعصاب است. مقوی قلب و خون است. تسکین دهنده درد است. اگزما را درمان می کند. ...

خواص میوه ها و سبزیجات

پوسته گوشتدار میوه سبز گردو، دارای امولسیون، قند و اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک، اسید مالیک، فسفات ها و اگزالات کلسیم است. عصاره برگ درخت گردو خاصیت میکروب کشی و باکتری کشی دارد. ...

خواص میوه ها و سبزیجات

گشنیز گیاهی است علفی و یکساله، برنگ سبز که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتیمتر نیز می رسد. برگ های آن به دو شکل ظاهر می شود: آنهائی که در قاعدۂ ساقه وجود دارد و به شكل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی شکل می باشند. ...

خواص میوه ها و سبزیجات

گریپ فروت یک میوه اسیدی است و بهتر است که آن را همراه دیگر مرکبات مصرف گریپ فروت یک کرد و هنگامیکه آن را می برید، زود آن را مصرف کنید؛ زیرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ می شود. گریپ فروت از لیموترش کمتر اسیدی است. ...

خواص میوه ها و سبزیجات

کورک یا کبر گیاهی مفید در درمان بیماری های طحال و کبد است. غنچه های نارس گل آن را در آب نمک انداخته و تلخی آن را می گیرند و بعد در سرکه ترشی می اندازند که خیلی لذيذ است. میوه آن به فارسی به نام خیار کبر و خیار شنگ معروف می باشد. ...

خواص میوه ها و سبزیجات