+
گریپ فروت

گریپ فروت Grapefruit

نام علمی(Citrus paradise)

کلیات گیاه شناسی

دلیل اینکه این میوه را گریپ فروت می نامند این است که میوه آن مانند انگور به صورت جمعی تا دوازده عدد بر روی شاخه می روید. این میوه که یکی از مرکبات باشد بیشتر از ۴۰۰۰ سال پیش در هند و مالزی کاشته می شده است ولی تاق شانزدهم میلادی در دیگر کشورها ناشناخته مانده بود تا اینکه اسپانیائی ها آنا کشورهای دیگر بردند.

جالب است که بدانید آمریکا ۹۷٪ مصرف گریپ فروت دنیا را تامین می کند و تنها ایالت فلوریدا و تگزاس با هم ۹۰٪ گریپ فروت آمریکا را تولید می کنند.

درخت گریپ فروت به اندازه درخت پرتقال است و ارتفاع آن تا ۱۲ متر می رسد. برگهای آن سبز و گل آن سفید است. میوه گریپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگامی که رسیده باشد، نازک و به رنگ زرد روشن است. اگر در چیدن گریپ فروت تاخیر شود، پوست آن کلفت شده و قسمت سفیدی زیر پوست ضخیم می شود و مقداری از آب خود را از دست می دهد. گریپ فروت رسیده دارای طعم ترش و شیرین و کمی تلخ می باشد. نوعی از گریپ فروت که در شمال ایران میروید، چون داخل آن قرمز رنگ است، به آن تو سرخ می گویند.

گریپ فروت در حال حاضر در چین، هند، خاورمیانه و در ایران هم در شمال و هم جنوب پرورش داده می شود.

گریپ فروت در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از ژانویه تا ماه می باشد.

 

گریپ فروت

 

ترکیبات شیمیایی

گریپ فروت منبع غنی از ویتامین C و B1 می باشد. پوست گریپ فروت دارای مقدار زیادی پکتین است. مهمترین ترکیبات شیمیایی گریپ فروت: ناری گین، لیموئین، سسکی ترپین، آلدئيد، ژرانیول و کادینین می باشد. در ۱۰۰ گرم گریپ فروت مواد زیر موجود است:

انرژی       ۳۰  کالری

آب            88 گرم

پروتئین        0.3 گرم

چربی          0.13 گرم

فسفر            12 میلی گرم

پتاسیم          130 میلی گرم

آهن             0.2 میلی گرم

ویتامین آ        1 واحد

ویتامین ب1    0.02 میلی گرم

ویتامین ب2    0.01 میلی گرم

ویتامین ب3    0.01 میلی گرم

ویتامین ث      30 میلی گرم

گریپ فروت یک میوه اسیدی است و بهتر است که آن را همراه دیگر مرکبات مصرف کرد و هنگامیکه آن را می برید، زود آن را مصرف کنید؛ زیرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ می شود.

گریپ فروت از لیموترش کمتر اسیدی است. بنابراین آنهایی که نمی توانند از لیموترش استفاده کنند بهتر است که این میوه را به جای لیمو ترش مصرف کنند.

خواص داروئی گریپ فروت

  • گریپ فروت چون دارای کالری کمی است، نوشابه بسیار خوبی برای آنها است که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند. گریپ فروت از پرتقال كمتر قند دارد.
  • گریپ فروت تمیز کننده بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعا دفع می کند و دلیل آن این است که هنگامیکه از گریپ فروت استفاده می کنید به علت دفع مواد زائد ممکن است اسهال تولید شود.
  • گریپ فروت داروی خواب است. اگر می خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت و یا آب آن را گرفته قبل از رفتن به رختخواب آن را بخورید.
  • گریپ فروت ضد سرماخوردگی است و تب را پایین می آورد. در هنگام سرماخوردگی و تب، آب گریپ فروت بنوشید.
  • گریپ فروت به دلیل ترش بودن، ترشح اسید معده را بیشتر می کند. پس باید آن را قبل از غذا مصرف نمود تا اشتها را تحریک کرده و غذا را زودتر هضم نماید.
  • آنهائی که کلیه و مثانه و کیسه صفرایشان سنگ تولید می کند، حتما باید گریپ فروت بخورند زیرا گریپ فروت از درست شدن سنگ جلوگیری می کند.
  • مهمترین کاربرد گریپ فروت برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی است. گریپ فروت شفابخش قلب است زیرا کلسترول را پائین آورده و رگها را از وجود چربی ها و مواد رسوب کرده پاک می کند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می سازد.
  • تحقیقاتی که جدیدا روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده است نشان داده است که مصرف ۲ عدد گریپ فروت در روز، کلسترول خون را بطور متوسط ۱۰٪ پائین می آورد و حتی مقدار HDL را که چربی مفید است، بالا می برد. بنابراین کسانی که مبتلا به عارضه کلسترل بالا هستند، باید گریپ فروت را با پوست مصرف کنند زیرا پکتین و ویتامین P در قسمت سفیدی پوست گریپ فروت وجود دارد.
  • خوردن دو عدد گریپ فروت در روز احتمال حمله قلبی را بنحو بارزی کاهش می دهد. بنابراین کسانی که در خانواده شان سابقه بیماری قلبی وجود دارد حتما باید از گریپ فروت استفاده کنند.
  • تحقیقاتی که در روی خوکها انجام گرفته نشان داده است که گریپ فروت در سلامتی شریانها اثر معجزه آسایی دارد. دانشمندان به یک دسته از خوکها غذاهای چرب ولی همراه با پکتین گریپ فروت دادند و به دسته دیگر غذا را بدون پکتین گریپ فروت دادند. دسته اول عمر بیشتر داشته و بعد از تشریح جسد آنها به هیچ وجه اثری از تصلب شرائین مخصوصا در شریانهای اکلیلی قلب و آئورت دیده نشد در حالیکه دسته دوم که فقط غذاهای چرب مصرف کرده بودند مبتلا به تصلب شرائین و کلسترول بالا شده بودند.
  • دانشمندان ژاپنی چند سال پیش آزمایشهایی در مورد اثر گریپ فروت روی سرطان، بر روی موش ها انجام دادند. به موشهائی که مبتلا به سرطان بودند عصاره گریپ فروت تزریق کردند و با کمال تعجب مشاهده نمودند که رشد غده سرطانی در آنها متوقف شد و پس از چندی همه آنها بهبود یافتند. آنها نتیجه گرفتند که در گریپ فروت و مخصوصا در پوست آن ماده ضد سرطان وجود دارد.
  • هسته گریپ فروت نیز خواص بسیاری دارد زیرا میکرب کش و ضد قارچ است. البته عصاره هسته گریپ فروت بصورت قرص و کپسول در فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها موجود است که می توانید خریداری کرده و مصرف کنید و یا اینکه هسته های گریپ فروت را جمع آوری کرده و خشک کنید. سپس در داخل آسیاب برقی ریخته و پودر کنید و هر روز مقدار یک قاشق چایخوری از آنرا با آب میل کنید.

مضرات گریپ فروت:

گریپ فروت را نباید به همراه تعدادی از داروها مصرف کرد زیرا اثر آنها را چند برابر می کند. مثلا کسی که داروی فشار خون مصرف می کند، اگر آن را با گریپ فروت بخورد اثر دارو زیادتر شده و شخص فشار خونش به شدت پایین می آید خطرناک است.

مطالب مرتبط

جو دو سر از نظر طب قدیم ایران معتدل یعنی نه سرد و نه گرم است. طبق تحقیقاتی که جدیدا انجام گفته است در کاهش کلسترول خون اثر معجزه آسایی دارد. مقوی اعصاب است. مقوی قلب و خون است. تسکین دهنده درد است. اگزما را درمان می کند. ...

خواص میوه ها و سبزیجات

پوسته گوشتدار میوه سبز گردو، دارای امولسیون، قند و اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک، اسید مالیک، فسفات ها و اگزالات کلسیم است. عصاره برگ درخت گردو خاصیت میکروب کشی و باکتری کشی دارد. ...

خواص میوه ها و سبزیجات

گشنیز گیاهی است علفی و یکساله، برنگ سبز که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتیمتر نیز می رسد. برگ های آن به دو شکل ظاهر می شود: آنهائی که در قاعدۂ ساقه وجود دارد و به شكل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی شکل می باشند. ...

خواص میوه ها و سبزیجات

کورک یا کبر گیاهی مفید در درمان بیماری های طحال و کبد است. غنچه های نارس گل آن را در آب نمک انداخته و تلخی آن را می گیرند و بعد در سرکه ترشی می اندازند که خیلی لذيذ است. میوه آن به فارسی به نام خیار کبر و خیار شنگ معروف می باشد. ...

خواص میوه ها و سبزیجات

کنجد دارای پروتئین، ویتامین های B , D , E , F و لسیتین Lecithin می باشد. مقدار روغن آن در حدود ۵۰٪ است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰٪ اسیدهای چرب اشباع نشده مانند: لینولئیک اسید ، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند: اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید می باشد. ...

خواص میوه ها و سبزیجات